Zanima vas psihologija?

Facebook prokrastinacija

FacebookSocijalne mreže nude velike mogućnosti, ali kriju i mnoge zamke. Facebook i ostali servisi ove vrste čine da prokrastinacija dostigne jedan potpuno novi nivo. Ovo tehnološko gubljenje vremena zaista može da ostavi neke veoma negativne posledice na vaš život.

Profesor Tim Pajčil, stručnjak za prokrastinaciju, u saradnji sa svojim kolegama na Univerzitetu Karlton, otpočeo je niz istraživanja uticaja Facebook socijalne mreže na odlaganje zadataka. U prvom istraživanju proučavana je upotreba kompjuterskih laboratorija od strane studenata. Tu nije bilo nikakvih iznenađenja - studenti dosta vremena gube na Facebooku. Drugo istraživanje je kvalitativna studija koja je obuhvatala intervjue sa studentima koji koriste Facebook, koji su sprovedeni sa namerom da se ova socijalna mreža sagleda iz perspektive njenih korisnika. U trećem istraživanju se tragalo za potencijalnim korelatima ličnosti i Facebook prokrastinacije. Istraživači još uvek analiziraju te podatke.

Evo nekoliko komentara koje su studenti dali u drugom istraživanju.

 

"Mislim da je to zaista veliki problem za mene kada odvajam vreme za pauzu, koja izgleda postaje sve duža i duža zbog Facebooka. Kada želim da uzmem odmor, potpuno bivam apsorbovan u to, tako da se petnaestominutna pauza pretvori u sat i tada to postaje problem. Vreme na interentu leti i to nije kognitivni proces. O  tome ne razmišljam."

 

"Isprva na Facebooku možete da provedete sate, ali vremenom postanete svesni da stvarno gubite vreme. Ako to ne shvatite, to je pravi problem."

 

"Zapravo nemam nikakvu želji i poriv da ga koristim sada, bilo je zabavnije kada sam prokrastinirao. Ne osećam potrebu da idem na internet kada ne prokrastiniram."

 

"U ispitnom roku vidite mnogo ljudi na Facebooku, pošto su oni već za kompjuterom, te im je lako da se konektuju i prokrastiniraju."

 

"Facebook definitivno ometa moj rad u školi. Ako vidim da se planira žurka, pogledaću ko dolazi i ko je odgovorio. A ako je neko pisao na wallu moje devojke, proveriću profile tih ljudi."

 

"Sve se vrti oko toga ko ima više postova na wallu, neki imaju i preko 2000. Oni govore o nebitnim stvarima i o onome o čemu nema potrebe da se govori tamo, ali to čini da izgledaju kao da imaju život."

 

"Ne odustajem od socijalnih prilika da koristim Facebook, ali osećam potrebu da ga stalno proveravam, kao da sam zavisnik. Čak sam i odvojio i vreme od izlazaka sa prijateljima kako bih mogao da proveravam svoj nalog, a on je neprestano negde u pozadini moje svesti."

 

"Znam ljude koji su zamolili svoje cimere da im obrišu profil, jer su bili toliko navučeni da nikako nisu mogli da uče. Ponekad mi se čini da ljudi govore kako su zavisni od Facebooka da bi delovali cool i da bi privukli pažnju, a to je smešna stvar da biste od nje bili zavisni."

 

Da li je Facebook nešto što se koristi usput tokom prokrastinacije ili je to zapravo zamka, veliki izbor alata koji će vas nužno učiniti zavisnikom?

Tagovi · · · ·

05.04.2008. 09:57

djuro palica - 08.05.2008. 15:37

Ovaj facebook je zaista zlo

mare - 17.06.2008. 14:35

pa i jeste strasno kako se covek navuce, pogotovo ako su ucenici u pitanju, studenti...nepostoji ni jedno obrazlozenje zasto sam navucen na fb!!!

uanamarija33 - 20.06.2008. 09:05

nemam

Aleksandra - 01.07.2008. 14:27

Mislim da je zaista problem ukoliko ne mozete razgraniciti kratkotrajnu zabavu od zavisnosti - ukoliko vam facebook postane svrha zivota i ukoliko se izdvajate od spoljasnjeg sveta i zamenite verbalnu komunikaciju i socijalni odnos sa komunikacijom preko monitora i dirki tastature u samoci svoje sobe - to zaista moze postati zavisnost i preci u veliki problem. Shvatiti to kao zabavu i povremeno sticanje prijatelja iz svih krajeva sveta je ok, ali ostavljati ostatke hrane na tastaturi zato sto ste isuvise "navuceni" da biste ustali sa stolice i mozda izasli da pojedete nesto sa stvarnim, realnim prijateljima, to je vec strasno i ne moze se ignorisati... Sama ideja po sebi nije losa ali ima dosta negativnih strana i ipak - ne potcenjujmo znacaj spoja verbalne i neverbalne komunikacije koju imamo pri socijalnim susretima koji se kida pri ovakvoj vrsti komunikacije, kao i razmenu svih onih malih aspekata komunikacije koji ovde definitivno nedostaju.

lara - 11.07.2008. 21:09

ne znam kako to narodu ne dosadi.prowose sate,i sate gubeci wrijeme.

Aleksandra - 14.07.2008. 14:14

Lara, u potpunosti se slazem s tobom! To je neverovatno gubljenje dragocenog vremena! Umesto da ljudi izlaze, druze se, koriste internet za ucenje nekih novih stvari a ne za to da li vas je neko glasao da ste "hot" ili niste, da saljete slicicu kafe umesto da je popijete u realnom prisustvu drugih ljudi! MISLIM DA LJUDI NE SHVATAJU STA SVE GUBE PROVODECI VREME NA FACEBOOK-U!

Lidija - 20.07.2008. 17:09

Facebook je socijalno zlo.I pitam se, koja je njegova pozitivna strana, kada vec od nas stvara net zavisnike...
I sta je to u Facebook-u sto utice na nas i svakodnevno nas zaglupljuje?

jelena - 21.07.2008. 12:19

Pa ovako...tacno je da stvara zavisnost, tacno je da nas otudjuje. Ali ne bismo mi ni pravili facebook naloge da nije doslo do dosade, manjka socijalnog ili profesionalnog zivota i obaveza. Ili neke vrste usamljenosti ili otudjenosti, vec u samom startu. A morate priznati da je u danasnjem drustvu alijenacija(nazalost) sasvim cesta stvar. Socijalne mreze nam daju privid zadovoljenja ljudske potrebe za odnosima i komunikacijom s drugima. I bas zato sto daju PRIVID zadovoljenja, tone se sve vise u problem umesto da se on resava. Ja to posmatram kao neku vrstu mehanizma odbrane, racionalizacija mozda?

draga - 31.07.2008. 13:29

Slazem se sa Jelenom...
nije facebook jedini takav sajt...ima toliko drugih, slicnih...na nama je da li cemo postati zavisnici ili ne..ko voli neka izvoli, povratka u pecinsko doba je nemoguce...
imam svoj profil na face-u ali nisam ovisnik i ne mislim da je to nesto lose...
btw.ne "kacim" se od kuce, nego sa posla kad imam pauzu...takav mi je posao da ponekad imam "praznog hoda" ...

Miss Cybernaut - 03.08.2008. 17:30

Uh, da.
Pitaj psihologe sta se dešava na webu i odmah je to neki poremečaj i zavisnost. To je isto kao da pitate bankarske službenike da li je bolja štednja u banci ili ulaganje u investicione fondove.

Iskorisite tech zamah kad već imate PC i snalazite se na webu, ništa to nije nenormalno. Naprotiv, nenormalno je ne hvatati korak sa tehnologijama i propustati prilike (zamislite da je početkom 20. veka neko odbijao da upotrebi "struju" jer stvara "ovisnost"...)

Ja znam da je lako & lepo nekako da sve koji imaju komp proglasimo ovisnicima...lep buzz za novu vrstu privatnih ordinacija za "skidanje" sa ovog "poroka" :) Eno. pun ih Beograd, a ljudi se prekidaju od smeha kad vide.

Molim vas, pa nismo Bušmani...

Dobrodošli u digitalno doba. :D Pakao i "zlo" su samo u glavama....odnosno, kako se kaže, buda vidi budu, buva vidi buvu...menjajte paradigme pre nego što one promene vas.

Ajd uzdravlje!

Aleksandra - 07.08.2008. 14:38

Miss Cybernaut,
nema potrebe da izvrces nase reci, niko nije reko da ne treba koristiti internet i prednosti digitalnog doba, ali niko ne moze da porekne ni njihove nedostatke... Internet je odlicna stvar kada se radi o skupljanju velikog broja razlicitih informacija, sticanju znanja pa cak i upoznavanju velikog broja razlicitih ljudi sirom celog sveta... Ali, zar ne mislis da je malo bolesno sedeti 24 sata za racunarom, i svoju komunikaciju svesti na slanje slichice sa kafom nekome...?! Zar mislis da sve svoje prijatelje svedes na jpg file koji ces cuvati na svom profilu na facebook-u...?! Veruj mi, sve to i meni deluje simpaticno i slatko dok god je umereno!!! Zar ne treba biti umeren u svemu? Ukoliko preterivanje u bilo cemu nije dobro zasto bi ovde bilo tolerisano? Da, da, znam, nekog to cini srecnim i zadovoljnim ali...koliko dugo? Zar neko zaista moze biti zadovoljan zadugo imaginarnim prijateljima sa kojima se vidja svaki dan preko monitora i razgovara sa njima preko tastature? Takodje smatram da to nije posledica otudjivanja vec je otudjivanje posledica nase nezainteresovanosti da ulozimo malo vremena u nase socijalne odnose, da se malo potrudimo oko ljudi koji nas okruzuju i pokusamo da ih razumemo...ali...jednostavnije je svesti ih na par slicica i napisanih reci nego pokusati da razumemo njihovu komplexnost, zar ne...? Slazem se! Laksi je...ali ne i pametniji izbor... Ja sama provodim dosta vremena za racunarom, zar bi mogla da zamislim svoj zivot danas bez svih prednosti koje nam pruza internet i racunar? NE! Ali, da li bih mogla da zanemarim svoje prijatelje i umesto izlaska i vidjanja sa njima da odaberem visenje na racunaru? NE, NE I NE!!! NIKADA!!! Samo su dve stvari ovde bitne: BITI RACIONALAN I VREDNOVATI PRAVE STVARI - sve drugo je sekundarno i mnogo, mnogo manje bitno...

Miss Cybernaut - 09.08.2008. 17:40

Aleksandra,

sorry - ja sam iskomentarisala komentare, ne post :) Komentrari su "strasno, strasno" pa sam morala da reagujem.

btw. Ne, ne mislim da ima ista "bolesno" u tome da se mnogo vremena provodi pored racunara, naravno - pod uslovom da to nije svih 24 / 7. Sto se mene licno tice, posao mi je vezan za racunare dobrim delom, a posto ga jako volim i ne stidim se ni da se zabavljam na netu, logicno je da to ume da potraje (otud sam Cybernaut a ne sexy_plavusa89 ili nesto slicno).

I mislim da beskrajno dugo mozemo biti zadovoljni svetom (ili: svetovima) kojim sami upravljamo i koji smo pride sami kreirali - blog ili bilo koja druga licna strana...

Aleksandra, da li ti stvarno verujes da je izbivanje na FB ili nekom drugom social networking site-u zapravo ZAMENA za pravi zivot? Da ne preterujes malo? Da nije ipak rec o odrzavanju kontakata i mrvici najcistijeg dangubljenja i zadovoljstva zbog tog "ukradenog" vremena?

Niko se jos nije odrekao sveta zato sto sad postoji taj famozni internet. Sve je to preuvelicano.

jelena - 11.08.2008. 16:17

Ko kaze da se niko nije odrekao sveta i da ne sedi 24/7 za kompom? Ima toga i vise nego sto mislimo verovatno....To o cemu ti pricas je sasvim ok, niko to nije kritikovao ovde(bar mislim). Ovde se govori o problemu koji je daleko veci od povremenog dangubljenja.

Miss Cybernaut - 19.08.2008. 19:39

Jelena, upravo o toj zameni teza i pricam :)

Nema veze,
cheers...

Jelena - 05.09.2008. 09:20

E,ja sam bila "navucena" pa sam se izbrisala:)
Pozz
Zaista je zlo....

Igrice - 23.01.2009. 04:54

Fejsbuk je zaista los po omladinu. To vreme koje provedu na FB treba da iskoriste na stvari koje su im zaista znacajne u zivoru...

MISS CYBERNAUT - 15.02.2009. 22:32

@igrice

mozda je vreme za free treninge za omladinu, prioriteti + time management...jer mi smo svi to usvojii PRE nego sto se masovno okachismo na facebook :)

Ova tema je hot, stvarno.

Dragana - 10.03.2009. 13:52

Pokušavam svojoj ćerki da objasnim šta sve propušta sedeći za kompjuterom i provodeći sate na FB, ali me ne razume.

Holly - 07.12.2010. 11:30

S obyirom na to da u poslednje vrijeme i sama imam problema, koji se navode u tekstu, pocela sam da kopam po netu, nadajuci se da cu naci "lijek". Elem, nadjem ovaj tekst i niz drugih, pa iskopam citav sajt posvecen prokrastinaciji (http://webapps2.ucalgary.ca/~steel)na cujem odrzavanju, tj. update-u informacija rade kao vrhunski strucnjaci, specijalizovani za lijecenje ovakvih poremecaja. Sigurna sam da ti strucnjaci jako dobro znaju za Facebook problem i njegovu vezu sa ovim poremecajem. Ipak, na dnu naslovnice ovog sajta se nalazi 'Join the Facebook page' link?! Jesam li ja jedina, kojoj ovo nije bas ocekivano, s obyirom na page purpose?!

Pošalji komentar

(*) obavezna polja

:

:

:


2 + 8 =

Novi tekstovi:

Novi komentari:

Tagovi

Linkovi

Psihologija - linkovi
Društvo psihologa Srbije
Odsek za psihologiju, Filozofski fakultet u Novom Sadu
Komunikologija i poslovno komuniciranje


| RSS članaka | RSS komentara |

Psihologija Blog

Promote Your Page Too